27 August 2006

Week 34

Fordypningskurs Høsten 2006
Oslo Architektur og Designhøyskole
Institutt for Industri Design

Denne uken begynte jeg på skolen igjen...

I tillegg til studiokurset;Profesjonskunnskap for designere, har jeg valgt fordypningskurset Exploring Creativity. Grunnen til at jeg valgte nettopp dette kurset, er at jeg trenger mer kunnskap om det å være kreativ, og hvordan jeg kan være kreativ på en profesjonell måte. Når man jobber med designprosjekter, er det hele tiden krav som må oppfylles, man må stadig inngå kompromisser og forandre på ting. Jeg har en idè om at dette like gjerne kan stimulere kreativiteten, som å drepe den - uten at jeg vet hvordan. Ennå...


Teoretisk Del:
Gjennom forelesninger, diskusjoner, og selvstendig innhenting av relevant litteratur,
skal vi forstå følgende emner:

  • Forholdet mellom Individuell Kreativitet, Gruppe-Kreativitet og Organisert Kreativitet
  • Forholdet mellom Kunstnerisk, Inspirert Kreativitet og Organisert, Metodisk
    Kreativitet
  • Kreativitet i forhold til Innovasjon
  • Ulike tilnærmingsmåter til Kreativitet som Vitenskap

Praktisk Del:
Vi skal få kjennskap til ulike Kreative Metoder gjennom praktiske øvelser og
diskusjoner.


Kreativ Metode # 1:
Brainstorming (gruppe) / Brainwriting (individuell)
  • Introdusert av Osborn i 1953, og kategoriseres av Sternberg og Lubart som en pragmatisk tilnærmingsmåte til kreativitet
  • Har til hensikt å generere maksimalt antall ideer på kortest mulig tid; i gruppe eller individuelt
  • Forutsetter en klart definert problemstilling
  • Søker løsningen på problemstillingen i to klart adskilte trinn:Idesøking og Kritikk / Videreutvikling av ideene
  • Øvelsen styres av en gruppeleder som oppmuntrer deltakerne til å utvikle nye ideer ut ifra de som allerede er fremsatt, eller ved å kombinere fler av de. Dette kan gjøres ved hjelp av modifikasjoner av farger, målestokk, materialer, funksjon, eller på andre måter diskutere ideene i andre rammer enn tidligere. Ideene noteres fortløpende og henges ofte opp slik at alle ser de.
  • Det er ikke lov å kritisere egne eller andres ideer, og det oppfordres til å fantasere flittig.
    I den etterfølgende, kritiske fasen velger man de mest interessante ideene, og videreutvikler dem, samtidig som de får beholde sin originalitet.
  • Hensikten med denne metoden er å produsere et størst mulig antall ideer, basert på en forestilling om at dette øker sjansen for fler gode ideer.
  • En fordel ved denne metoden er at i en gruppe vil et stort antall personer kunne føle eierskap til ideen(e) som videreutvikles.

No comments: